logosticky-logologologo
  • Overview
    • Our Values
      • As we navigate the oceans with our clients, we take pride to be innovative and at the same time remain strongly attached to our core values.
    • Our Competencies
      • Since 1996, we have been providing value-added services to our customers via our offices in Turkey and across the world through our qualified experts as well as innovative business models and cutting-edge digital solutions.
    • Our Board of Directors
      • With our experienced and dedicated senior staff and teams, we aspire to be beneficial to the society and we want to create sustainable added value.
    • Our Journey
      • In 1996, we set sail on a small boat. Today, we are navigating the ocean with the goal of creating sustainable added value on a global scale while sticking firmly to our core values.
  • Our Solutions
    • COMPLIANCE
      • Tax-Audit
      • Legislation- Risk and Process Management
      • Technical Payroll and Personnel Incentive Solutions
      • Financial Consultancy and Accounting Solutions
      • Patent Applications and Process Management
    • Consultancys
      • Tax Consultancy
      • Legislation and Risk Management Consultancy
      • R&D and Innovation Management
      • National & International Fund Resources Management
      • Patent Valuation and Commercialization
      • M&A and Corporate Finance Consultancy
    • Globalization
      • Localization
      • Market Research Report
      • Business Development
      • Incentives and Grants for Turkey and Target Countries
      • M&A (Mergers and Acquisitions)
      • Global Health Sector Opportunities
    • Our Digital Solutions
      • Online Consulting
      • eDanışman
      • Argera
      • Arge Finans
      • Advantage Compass
      • Ask About R & D
      • SİBA
      • Wecover
  • Library
    • Training and Events
    • V-Blog
    • Guidelines
    • Newsletter
    • Articles
  • Career
    • Our HR Strategy
    • Become a Team Member
  • Contact Us
  • Online Payment
  • Dil
    • TR
    • EN
SGK TEŞVİKLERİ VE GERİYE DÖNÜK SGK ÖDEMELERİ HAKKINDA
6 May 2020
Vergi, Mevzuat ve Teşvik Bakış Açısı ile: Covid-19 Süreci Şirketinizde Nasıl Yönetilmeli? ONLINE Olarak Yanınızdayız!
6 May 2020
6 May 2020
Fesih Yasağı Yönünden;

4857 sayılı İş Kanunu içerisinde yer alan birçok düzenleme ile hem işçiye hem de işverene her zaman iş sözleşmesini feshetme hakkı tanınmıştır.

Covid-19 salgınının tüm dünyada ve ülkemizde de etkili olması ile birlikte, iş ortamı ve ticari ilişkiler derin şekilde etkilenmiş, ekonomi ciddi şekilde bozulmuştur. Bu durum birçok işverenin süreli ya da süresiz şekilde iş durdurmasına, işverenin işçilerin sözleşmelerini feshetmesine ya da işçilerin ücretli ya da ücretsiz izne çıkarılmasına sebep olmuştur. Bu durumun önlenmesi adına Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Taslağının 5. maddesi ile 4857 sayılı İş Kanununa “Geçici İstihdam Güvencesi” başlıklı geçici 10. madde eklenmek istenmektedir.

Söz konusu madde ile Covid-19 salgın hastalığının yayılması neticesinde kamu yararının gerektirmesi gerekçe gösterilerek henüz tasarı halinde olan maddenin yürürlüğe girmesinden itibaren üç ay süreyle işverenin işçinin iş sözleşmesini feshetmesi yasaklanmıştır. Bu düzenleme ile getirilmesi planlanan fesih yasağı, yasalaşması halinde gerek iş kanunu, gerek borçlar kanunu ve gerekse de diğer kanunlar kapsamında işçi olarak çalışan tüm işçiler yönünden geçerli olacaktır.

Şimdilik üç ay süre ile uygulanması planlanan fesih yasağının istisnası ise yine Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Taslağının 5. maddesi ile düzenlenerek 4857 sayılı İş Kanununa eklenmek istenen geçici 10. madde içerisinde yer almaktadır. Buna göre, fesih yasağı süresi olarak nitelenebilecek bu üç aylık süre içerisinde, işveren sadece 4857 sayılı İş Kanunun 25. maddesinin 2. fıkrası ile düzenlenen ve işverene haklı nedenle derhal fesih hakkı tanıyan “ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzerleri” kapsamında iş sözleşmesini feshedebilecektir.

Üç ay olarak belirtilen feshetme yasağı süresi Cumhurbaşkanı tarafından altı aya kadar uzatılması mümkün olabilecektir.

İşverene İşçinin Onayını Almaksızın Ücretsiz İzne Çıkarma Hakkı Tanınması Yönünden;

Bazı durumlarda gerek işçiden gerekse de işverenden kaynaklanan nedenlerle işçinin kendi isteği ile ücretsiz izin kullanması ya da işveren tarafından işçiye ücretsiz izin kullandırılması söz konusu olabilmektedir. İşveren tarafından işçiye kullandırtılacak ücretsiz izin konusunda işçinin de rızası/onayı aranmaktadır. İşçinin rızası dışında işveren tarafından zorla ücretsiz izin kullandırtılması iş sözleşmesinin işveren tarafından feshedilmesi manasına gelmekte olup, bu durumda işverenin birtakım tazminatları ödemesi gerekebilmektedir.

Mevcut durum bu şekilde olmakla birlikte yukarıda açıklanan henüz taslak halinde olan geçici 10. maddenin 1. fıkrası kapsamında hakkında fesih yasağı uygulanan ve bu kapsamda sözleşmesinin feshedilmesi geçici süreyle yasaklanmış olan işçi için işverenine ücretsiz izne ayırma hakkı tanınmıştır.

Taslak metninin yazılış biçiminden hareketle, işverene işçisini ücretsiz izne ayırma hakkı tanındığı anlaşılmakta olup, buna göre; işveren fesih yasağının devam ettiği süre boyunca işçinin onayını almadan işçisini ücretsiz izne çıkartma hakkına sahip olacaktır. Rızası olmayan işçinin bu şekilde ücretsiz izne çıkarılmış olması, iş sözleşmesinin feshi manasına gelmeyecektir.
 
 
 
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Taslağının 4. Maddesi ile Getirilmek İstenen Düzenlemenin Kapsamı Nedir?

Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Taslağının 4. maddesi ile 4447 sayılı işsizlik sigortası kanununa geçici 24. madde eklenmek istenmektedir.

Bu düzenlemeye göre işvereni tarafından onayı aranmaksızın ücretsiz izne çıkarılacak işçilerin 4447 sayılı İşsizlik Kanununa eklenmesi planlanan geçici 24. maddesi gereğince işsizlik fonundan günlük 39,24 TL nakdi ödeme alması söz konusu olabilecektir. Yine bu düzenleme kapsamında 15.03.2020 tarihinden sonra işten çıkarılmış olan işçilerden, işsizlik ödeneğinden yararlanma hakları bulunmadıkları için işsizlik ödeneğinden ödeme alamayan işçilerin de ödenekten günlük 39,24 TL nakdi ücret desteği alması söz konusu olabilecektir.

İşvereni tarafından ücretsiz izne ayrılıp da fondan nakdi ücret desteği alan işçilerin, işverenleri tarafından fiilen çalıştırılmaya devam ettirildiğinin tespit edilmesi halinde, işverenin idari para cezasına çarptırılması söz konusu olabilecektir. Buna göre işverenin ödemesi gereken idari para cezaları, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 102. maddesinde belirlenen idari para cezalarının dört katı olarak uygulanacaktır.

Kanunlaşması planlanan 4. madde ile eklenecek geçici 24. Madde kapsamında günlük 39,24 TL tutarındaki nakdi ücret desteği üç ay olarak belirlenen fesih yasağı süresi için verilecektir. Nakdi ücret desteğinden yararlanma süresinin Cumhurbaşkanı kararı ile altı ay süreyle uzatılması söz konusu olabilecektir.

Sonuç Olarak;

Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Taslağının 5. maddesi ile 4857 sayılı İş Kanununa Geçici İstihdam Güvencesi başlıklı geçici 10. maddesi eklenmesi suretiyle geçici süre ile fesih yasağı getirilmesi ve işverene işçinin onayını almaksızın işçisini ücretsiz izne çıkarma hakkı tanınması,

Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Taslağının 4. maddesi ile 4447 sayılı işsizlik sigortası kanununa Geçici 24. maddesi eklenmesi suretiyle ise işvereni tarafından ücretsiz izne ayrılan işçiler ile 15.03.2020 tarihinden sonra işten çıkarılmış olup da kanunun aradığı şartların yokluğu nedeniyle işsizlik ödeneğinden faydalanamayan işçiler için fesih yasağı süresince fondan her gün için 39,24 TL nakdi ücret desteği verilmesi planlanmaktadır.

Adı geçen düzenlemeler henüz tasarı halinde olup, kanunlaşması halinde uygulanması söz konusu olacaktır. Tasarının yasalaşması halinde ayrıca bülten hazırlanarak bilgilendirme yapılacaktır.
 Bilgiyi Tecrübeyle Güce Dönüştürüyoruz…
Share

Related posts

26 June 2020

AR-GE HUKUKU NEDİR? NEDEN GEREKLİDİR?


Read more
18 May 2020

KAR PAYI DAĞITIMINA SINIRLAMA GETİRİLDİ


Read more
6 May 2020

Vergi, Mevzuat ve Teşvik Bakış Açısı ile: Covid-19 Süreci Şirketinizde Nasıl Yönetilmeli? ONLINE Olarak Yanınızdayız!


Read more

Related Links    Privacy Policy    Protection of Personal Data    Legal    Contact Us

© 2020 SG. All Rights Reserved. by EY08
This website uses cookies to improve your experience, but you can disable it if you wish.Privacy PolicyACCEPT
Privacy Policy & GDPR

Çerezlere Genel Bakış

This website uses cookies to improve your experience while browsing the website. Of these cookies, cookies that are categorized as necessary are stored in your browser as they are necessary for the basic functions of the website to work. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your permission. You also have the option to disable these cookies. However, disabling some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

The necessary cookies are absolutely necessary for the website to function properly. This category only includes cookies that provide the basic functions and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Cookies that are not particularly necessary for web-based work, and especially analysis, advertisements, rechargeable embedded content are used. You must obtain the necessary consent before operating these cookies on your website.